The push towards innovation of the Italian precast concrete industry led to the development of a special pre-stressed wing-shaped roof member with exceptional span and slenderness. The design of these elements presents several peculiarities, including the control of the deformative behaviour for a satisfactory service performance of the manufact. The element is particularly sensitive to the problem of deformation due to its long span combined with slenderness. The paper presents the main highlights of the conception of the element and the results of experimental tests performed on an element spanning 40,5 m. Both the deformative behaviour of the element in storage phase and its performance in flexure and combined flexure and torsion are experimentally and numerically investigated. The load tests have been performed through the use of 30 hydraulic jacks in parallel. The semi-analytical procedures used to catch the mechanical behaviour of the element in both serviceability and post-cracking phases are also described in detail.

La spinta innovativa della prefabbricazione italiana in calcestruzzo armato ha portato alla definizione di un tegolo alare di copertura precompresso con cavi aderenti pretesi di dimensioni e snellezza eccezionali. Il progetto di tali elementi presenta alcune importanti peculiarità. Infatti, luci elevate e grandi snellezze esaltano i problemi deformativi dell’elemento. La memoria presenta le caratteristiche salienti della concezione del componente strutturale, insieme ai risultati sperimentali ottenuti da prove su un elemento campione in scala reale di 40,5 m di luce. Vengono descritti sia il comportamento in fase di stoccaggio che il comportamento per flessione semplice e flesso-torsione. Questi ultimi sono ottenuti con l’esecuzione di prove sperimentali eseguite con l’uso di 30 martinetti idraulici in parallelo. Vengono inoltre descritte le procedure semi-analitiche utilizzate per cogliere numericamente il comportamento sperimentale dell’elemento sia in fase di esercizio che in fase di post-fessurazione.

Experimental and numerical investigation on an innovative wing-shaped precast floor element of exceptional span / Studio sperimentale e numerico di un tegolo alare prefabbricato innovativo di luce eccezionale

Bruno Dal Lago Alberto Dal Lago Uberto Marchetti Angelo Basso.
2016-01-01

Abstract

The push towards innovation of the Italian precast concrete industry led to the development of a special pre-stressed wing-shaped roof member with exceptional span and slenderness. The design of these elements presents several peculiarities, including the control of the deformative behaviour for a satisfactory service performance of the manufact. The element is particularly sensitive to the problem of deformation due to its long span combined with slenderness. The paper presents the main highlights of the conception of the element and the results of experimental tests performed on an element spanning 40,5 m. Both the deformative behaviour of the element in storage phase and its performance in flexure and combined flexure and torsion are experimentally and numerically investigated. The load tests have been performed through the use of 30 hydraulic jacks in parallel. The semi-analytical procedures used to catch the mechanical behaviour of the element in both serviceability and post-cracking phases are also described in detail.
2016
Italian Concrete Days 2016
978-88-99916-02-2
Italian Concrete Days 2016
Roma
27/10/2016-28/10/2016
La spinta innovativa della prefabbricazione italiana in calcestruzzo armato ha portato alla definizione di un tegolo alare di copertura precompresso con cavi aderenti pretesi di dimensioni e snellezza eccezionali. Il progetto di tali elementi presenta alcune importanti peculiarità. Infatti, luci elevate e grandi snellezze esaltano i problemi deformativi dell’elemento. La memoria presenta le caratteristiche salienti della concezione del componente strutturale, insieme ai risultati sperimentali ottenuti da prove su un elemento campione in scala reale di 40,5 m di luce. Vengono descritti sia il comportamento in fase di stoccaggio che il comportamento per flessione semplice e flesso-torsione. Questi ultimi sono ottenuti con l’esecuzione di prove sperimentali eseguite con l’uso di 30 martinetti idraulici in parallelo. Vengono inoltre descritte le procedure semi-analitiche utilizzate per cogliere numericamente il comportamento sperimentale dell’elemento sia in fase di esercizio che in fase di post-fessurazione.
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