The Directive 2019/2161/Eu (the so-called “Omnibus Directive”) provides for numerous innovations in the field of consumer protection in the digital single market. In particular, there are some amendments and additions to the set of rules regarding unfair commercial practices and precontractual information duties and they aim to make B2C transactions work properly in online marketplaces. Moreover, the scope of the Directive 2011/83/Eu is changed to include digital service contracts which are provided free of monetary charge, but these contracts are treated differently with regard to some legal aspects of the right of withdrawal. The present work analyses the aforementioned changes in terms of both content details and the level of EU harmonization, whose different nuances are underlined. It eventually points out that the legal scholars are required to face the increased EU legislation on digital market, not only focusing on its coherence with national legal systems but also taking care of the consistency of the same new digital rules.
La Direttiva 2019/2161/Ue (c.d. “Direttiva Omnibus”) prevede numerose novità sul fronte delle tutele dei consumatori che accedono al mercato unico digitale. In particolare, vengono apportate modifiche ed integrazioni alle discipline in materia di pratiche commerciali sleali e di obblighi informativi precontrattuali al fine di garantire un corretto e trasparente svolgimento delle operazioni di consumo nei mercati online. Inoltre, viene ampliato il campo di applicazione della Direttiva 2011/83/Ue ai contratti di fornitura di servizi digitali che non prevedono un corrispettivo pecuniario, a cui però viene riservato un trattamento differenziato in merito ad alcuni aspetti disciplinari del recesso di pentimento. Il presente lavoro esamina gli interventi di riforma sopra richiamati, soffermandosi sia sui profili contenutistici che sul tipo di armonizzazione attuata dal legislatore europeo, della quale si mettono in risalto le sfumature cangianti. Si evidenzia, infine, come il moltiplicarsi di iniziative regolatorie del mercato digitale richieda all’interprete un notevole sforzo, che non consiste soltanto nel raccordare le nuove discipline europee ai sistemi nazionali, ma anche nel garantire una coerenza interna alle stesse regole di nuovo conio.
Le tutele a favore del consumatore digitale nella "Direttiva Omnibus"
VERSACI G
2021-01-01
Abstract
The Directive 2019/2161/Eu (the so-called “Omnibus Directive”) provides for numerous innovations in the field of consumer protection in the digital single market. In particular, there are some amendments and additions to the set of rules regarding unfair commercial practices and precontractual information duties and they aim to make B2C transactions work properly in online marketplaces. Moreover, the scope of the Directive 2011/83/Eu is changed to include digital service contracts which are provided free of monetary charge, but these contracts are treated differently with regard to some legal aspects of the right of withdrawal. The present work analyses the aforementioned changes in terms of both content details and the level of EU harmonization, whose different nuances are underlined. It eventually points out that the legal scholars are required to face the increased EU legislation on digital market, not only focusing on its coherence with national legal systems but also taking care of the consistency of the same new digital rules.File | Dimensione | Formato | |
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