The care of migrants pursuing kidney transplant (KT) is emergent in Europe. Studies emphasize the ethical duty to adopt a holistic approach to these patients to enable the identification of modifiable risk factors and provide tailored interventions to prevent inequities. The ethical challenge at the time of pre-transplant evaluations is to determine – and balance – the prospective benefit of KT for individual patients (beneficence/non-maleficence) and all candidates pursuing KT (justice), without disrespecting persons (autonomy). This case-series study aims to explore the contribution of ethical assessments – by means of clinical ethics consultation – to pre-transplant evaluations for the prevention of inequities in KT, and to determine the limitations of standardized tools for pre-transplant psychosocial evaluations in non-European-born populations living in Italy. A case-series of first-generation immigrant patients enrolled for KT was analyzed using the Four-Boxes Method to explore the ethical dimensions of individual cases, and the Stanford Integrated Psychosocial Assessment for Transplant for psychosocial analyses. Ethical assessments allow identification of the individual and contextual features with the potential for detrimental impacts on equity in KT. Standardized tools do not consider the conditions associated with immigrant status which may affect the score and ability to tailor interventions to the patients’ individual circumstances and disadvantage immigrant populations accordingly. This case-series study newly shows that ethical assessments may be a useful supplement to guide the examination of the ethical dimensions of individual clinical cases and to complement pre-transplant multidisciplinary evaluations, enabling a co-construction of the care process between individual patients and the transplant team. This approach shows potential to improve equity in KT care and to respect the principles of autonomy, beneficence/non-maleficence, and justice.

Migliorare l’equità nel continuum del trapianto di rene per i pazienti non nati in Europa che vivono in Italia: risultati preliminari di una serie di casi sull’apporto delle valutazioni etiche pre-trapianto. L’assistenza ai migranti che necessitano di un trapianto renale (TR) è un tema emergente in Europa. Studi sottolineano il dovere etico di adottare un approccio olistico per questi pazienti per consentire l’identificazione dei fattori di rischio modificabili e fornire interventi su misura ai fini della prevenzione delle disuguaglianze. La sfida etica, al momento delle valutazioni pre-trapianto, è quella di determinare – e bilanciare – il beneficio atteso del TR per i singoli pazienti (beneficenza/non-maleficenza) e per tutti i candidati che perseguono il TR (giustizia), rispettando al contempo le persone (autonomia). Questo studio di una serie di casi si propone, da un lato, di esplorare il contributo dell’analisi etica – nella modalità della consulenza di etica clinica – alle valutazioni pre-trapianto per la prevenzione delle disuguaglianze nel TR e, dall’altro, di determinare i limiti degli strumenti standardizzati per le valutazioni psicosociali pre-trapianto presso le popolazioni con background migratorio in Italia. Una casistica di pazienti immigrati di prima generazione in lista per TR è stata analizzata utilizzando il metodo delle Four Boxes per esplorare le dimensioni etiche dei singoli casi e lo Stanford Integrated Psychosocial Assessment for Transplant per le analisi psicosociali. La valutazione etica consente di identificare le caratteristiche individuali e contestuali che possono avere un impatto negativo sull’equità nel TR. Gli strumenti standardizzati non considerano le condizioni associate allo status di immigrato che possono influenzare il punteggio e la capacità di adattare gli interventi alle circostanze individuali dei pazienti e svantaggiare di conseguenza i soggetti appartenenti a queste popolazioni. Questo studio su una serie di casi dimostra che la valutazione etica può essere un utile complemento per orientare l’esame delle dimensioni etiche dei singoli casi clinici e per integrare le valutazioni multidisciplinari pre-trapianto, consentendo, al contempo, una co-costruzione del processo di cura tra i singoli pazienti e l’équipe di trapianto. Questo approccio mostra un potenziale per migliorare l’equità nelle cure per il TR e per rispettare i principi di autonomia, beneficenza/non-maleficenza e giustizia.

Improving equity in the kidney transplant continuum for non-European-born patients living in Italy: preliminary case-series findings of the contribution of pre-transplant ethical assessments

Grossi Alessandra Agnese
Primo
;
Ceruti S.;Callegari C.;Picozzi M.
2023-01-01

Abstract

The care of migrants pursuing kidney transplant (KT) is emergent in Europe. Studies emphasize the ethical duty to adopt a holistic approach to these patients to enable the identification of modifiable risk factors and provide tailored interventions to prevent inequities. The ethical challenge at the time of pre-transplant evaluations is to determine – and balance – the prospective benefit of KT for individual patients (beneficence/non-maleficence) and all candidates pursuing KT (justice), without disrespecting persons (autonomy). This case-series study aims to explore the contribution of ethical assessments – by means of clinical ethics consultation – to pre-transplant evaluations for the prevention of inequities in KT, and to determine the limitations of standardized tools for pre-transplant psychosocial evaluations in non-European-born populations living in Italy. A case-series of first-generation immigrant patients enrolled for KT was analyzed using the Four-Boxes Method to explore the ethical dimensions of individual cases, and the Stanford Integrated Psychosocial Assessment for Transplant for psychosocial analyses. Ethical assessments allow identification of the individual and contextual features with the potential for detrimental impacts on equity in KT. Standardized tools do not consider the conditions associated with immigrant status which may affect the score and ability to tailor interventions to the patients’ individual circumstances and disadvantage immigrant populations accordingly. This case-series study newly shows that ethical assessments may be a useful supplement to guide the examination of the ethical dimensions of individual clinical cases and to complement pre-transplant multidisciplinary evaluations, enabling a co-construction of the care process between individual patients and the transplant team. This approach shows potential to improve equity in KT care and to respect the principles of autonomy, beneficence/non-maleficence, and justice.
2023
kidney transplantation, immigrant, foreign residents, clinical ethics, equity, psychosocial assessment. trapianto di rene, immigrazione, stranieri residenti, etica clinica, equità, valutazione psicosociale.
Grossi, Alessandra; Caselli, I.; Nicoli, F.; Ceruti, S.; Testa, J.; Tantardini, C.; Callegari, C.; Picozzi, M.
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