This thesis examines the multifaceted approaches to promoting sustainability within the European freight transportation sector, with a focus on the influence of central bank regulations, accounting frameworks, and economic incentives. The first essay investigates the impact of central bank regulations on sustainable practices in transportation companies across Europe. Using a comprehensive dataset from Orbis and Eikon and focusing on ESG-linked transportation firms, this study reveals that stringent command-and-control regulations by central banks may inadvertently stifle sustainability efforts. The findings suggest that while central banks aim to promote sustainable development, excessive regulatory pressures could impose financial constraints that limit transportation firms’ capacity to invest in green technologies, highlighting a need for a balanced regulatory approach. The second essay undertakes a systematic literature review to explore sustainable transportation from an accounting perspective. By examining 156 articles, this study uncovers a distinct gap in cohesive theoretical frameworks linking sustainable transportation with accounting principles. The analysis highlights that while there is significant academic interest in the integration of environmental, social, and governance (ESG) factors in transportation, practical guidelines for effectively embedding sustainability metrics into accounting systems remain underdeveloped. The study underscores the need for robust frameworks to support sustainable accounting practices that can comprehensively capture environmental impacts, cost efficiency, and social dimensions in the freight sector. The third essay analyzes how taxation policies and economic incentives influence sustainable practices in freight transportation. Using generalized linear models, this study finds that tax incentives and subsidies have a limited direct impact on sustainability metrics but reveal important relationships between firm size, market share, and environmental performance. The findings indicate that profitability and growth often present a trade-off with environmental goals, suggesting that a nuanced policy approach aligning economic incentives with sustainability targets may be essential for promoting long-term green transitions in the sector. Collectively, these essays provide empirical insights and a structured understanding of the financial, regulatory, and operational drivers of sustainability in European freight transportation. This research contributes to policy discussions on how central banks, accounting practices, and economic incentives can be optimized to foster sustainable development, aiming to balance regulatory compliance, profitability, and environmental responsibility.
Questa tesi esamina gli approcci multifattoriali per promuovere la sostenibilità nel settore del trasporto merci in Europa, con un focus sull'influenza delle regolamentazioni delle banche centrali, dei quadri contabili e degli incentivi economici. Il primo saggio indaga l'impatto delle regolamentazioni delle banche centrali sulle pratiche sostenibili nelle aziende di trasporto in tutta Europa. Utilizzando un dataset completo proveniente da Orbis ed Eikon e concentrandosi sulle aziende di trasporto legate ai criteri ESG, questo studio rivela che le regolamentazioni stringenti di comando e controllo da parte delle banche centrali possono inavvertitamente ostacolare gli sforzi di sostenibilità. I risultati suggeriscono che, sebbene le banche centrali mirino a promuovere lo sviluppo sostenibile, pressioni regolamentari eccessive potrebbero imporre vincoli finanziari che limitano la capacità delle aziende di trasporto di investire in tecnologie ecologiche, evidenziando la necessità di un approccio regolamentare equilibrato. Il secondo saggio esegue una revisione sistematica della letteratura per esplorare il trasporto sostenibile dal punto di vista contabile. Esaminando 156 articoli, questo studio scopre una netta lacuna nei quadri teorici coesivi che collegano il trasporto sostenibile ai principi contabili. L'analisi evidenzia che, sebbene vi sia un significativo interesse accademico per l'integrazione di fattori ambientali, sociali e di governance (ESG) nel trasporto, le linee guida pratiche per incorporare efficacemente le metriche di sostenibilità nei sistemi contabili rimangono poco sviluppate. Lo studio sottolinea la necessità di solidi quadri di riferimento per sostenere pratiche contabili sostenibili che possano catturare in modo completo gli impatti ambientali, l'efficienza dei costi e le dimensioni sociali nel settore del trasporto merci. Il terzo saggio analizza come le politiche fiscali e gli incentivi economici influenzano le pratiche sostenibili nel trasporto merci. Utilizzando modelli lineari generalizzati, questo studio rileva che gli incentivi fiscali e le sovvenzioni hanno un impatto diretto limitato sulle metriche di sostenibilità, ma rivelano importanti relazioni tra dimensione aziendale, quota di mercato e prestazioni ambientali. I risultati indicano che la redditività e la crescita presentano spesso un compromesso con gli obiettivi ambientali, suggerendo che un approccio politico sfumato che allinei incentivi economici con obiettivi di sostenibilità potrebbe essere essenziale per promuovere transizioni ecologiche a lungo termine nel settore. Collettivamente, questi saggi forniscono approfondimenti empirici e una comprensione strutturata dei fattori finanziari, regolamentari e operativi della sostenibilità nel trasporto merci europeo. Questa ricerca contribuisce alle discussioni politiche su come le banche centrali, le pratiche contabili e gli incentivi economici possano essere ottimizzati per promuovere lo sviluppo sostenibile, mirando a bilanciare conformità regolamentare, redditività e responsabilità ambientale.
Tre Saggi sulla Sostenibilità nel Trasporto Merci Europeo: Regolamentazioni della Banca Centrale, Pratiche Contabili e Incentivi Economici / Ahmad Hatamabadi Farahani , 2024 Dec 18. 37. ciclo, Anno Accademico 2023/2024.
Tre Saggi sulla Sostenibilità nel Trasporto Merci Europeo: Regolamentazioni della Banca Centrale, Pratiche Contabili e Incentivi Economici
HATAMABADI FARAHANI, AHMAD
2024-12-18
Abstract
This thesis examines the multifaceted approaches to promoting sustainability within the European freight transportation sector, with a focus on the influence of central bank regulations, accounting frameworks, and economic incentives. The first essay investigates the impact of central bank regulations on sustainable practices in transportation companies across Europe. Using a comprehensive dataset from Orbis and Eikon and focusing on ESG-linked transportation firms, this study reveals that stringent command-and-control regulations by central banks may inadvertently stifle sustainability efforts. The findings suggest that while central banks aim to promote sustainable development, excessive regulatory pressures could impose financial constraints that limit transportation firms’ capacity to invest in green technologies, highlighting a need for a balanced regulatory approach. The second essay undertakes a systematic literature review to explore sustainable transportation from an accounting perspective. By examining 156 articles, this study uncovers a distinct gap in cohesive theoretical frameworks linking sustainable transportation with accounting principles. The analysis highlights that while there is significant academic interest in the integration of environmental, social, and governance (ESG) factors in transportation, practical guidelines for effectively embedding sustainability metrics into accounting systems remain underdeveloped. The study underscores the need for robust frameworks to support sustainable accounting practices that can comprehensively capture environmental impacts, cost efficiency, and social dimensions in the freight sector. The third essay analyzes how taxation policies and economic incentives influence sustainable practices in freight transportation. Using generalized linear models, this study finds that tax incentives and subsidies have a limited direct impact on sustainability metrics but reveal important relationships between firm size, market share, and environmental performance. The findings indicate that profitability and growth often present a trade-off with environmental goals, suggesting that a nuanced policy approach aligning economic incentives with sustainability targets may be essential for promoting long-term green transitions in the sector. Collectively, these essays provide empirical insights and a structured understanding of the financial, regulatory, and operational drivers of sustainability in European freight transportation. This research contributes to policy discussions on how central banks, accounting practices, and economic incentives can be optimized to foster sustainable development, aiming to balance regulatory compliance, profitability, and environmental responsibility.File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: Final thesis
Tipologia:
Tesi di dottorato
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