Today’s increasingly widespread recognition of fashion’s artistic value has revamped the debate on the appropriateness of rights and remedies provided by IP law to fashion designs. From an Italian-US comparative perspective, this article inquires whether copyright protection, traditionally accorded to artists, is eligible and applied for fashion, detecting that rights and remedies are better accessible to major fashion companies and for iconic items, while they are not easily attainable by smaller designers. Analyzing a number of case studies, it emerges that, in the current age of digital revolution, controversies regarding the fashion world tend to be disputed on social media rather than in courtrooms. Beyond the debate on which existing formal legal tools are best suitable for fashion, the purpose is to bring such a growing phenomenon of informal self-regulation out of court into conversation, examining advantages and disadvantages.

Il riconoscimento, oggi sempre più diffuso, del valore artistico della moda ha rinnovato il dibattito in merito all’adeguatezza e all’effettiva applicabilità per il fashion design degli strumenti di tutela offerti dal diritto della proprietà intellettuale. Partendo da una prospettiva comparatistica tra Italia e Stati Uniti, questo articolo indaga la possibilità di adottare la protezione del diritto d’autore, tradizionalmente riservata agli artisti, anche per le creazioni di moda, rilevando che gli strumenti di tutela sono facilmente accessibili per le case di moda più rinomate e per capi iconici, mentre rimangono di difficile accessibilità per designer emergenti e brand meno noti. Dall’analisi di alcuni casi di studio emerge che oggi, nell’era della rivoluzione digitale, le controversie che nascono nel mondo della moda tendono a essere discusse e risolte in maniera informale sulle piattaforme dei social media piuttosto che nelle aule di tribunale. Lo scopo è quello di mettere in luce e contribuire alla discussione su questo crescente fenomeno di risoluzione autonoma e informale delle controversie.

Moda e arte. La tutela delle creazioni di moda nell'era dei social media

Palandri L
2020-01-01

Abstract

Today’s increasingly widespread recognition of fashion’s artistic value has revamped the debate on the appropriateness of rights and remedies provided by IP law to fashion designs. From an Italian-US comparative perspective, this article inquires whether copyright protection, traditionally accorded to artists, is eligible and applied for fashion, detecting that rights and remedies are better accessible to major fashion companies and for iconic items, while they are not easily attainable by smaller designers. Analyzing a number of case studies, it emerges that, in the current age of digital revolution, controversies regarding the fashion world tend to be disputed on social media rather than in courtrooms. Beyond the debate on which existing formal legal tools are best suitable for fashion, the purpose is to bring such a growing phenomenon of informal self-regulation out of court into conversation, examining advantages and disadvantages.
2020
Palandri, L
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11383/2148924
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