The teaching of languages for specific purposes (LSP) is a significant goal for many language courses, especially in relation to the professional life of students. LSP teaching approaches are supported by a rich constellation of academic studies, aimed at the most diverse languages and sectors. Starting from these premises, it seemed appropriate to investigate the presence of LSP within the syllabuses of foreign languages and Italian language such as L1 and L2, through the drafting of a questionnaire, proposed for teaching personnel of different levels and degrees. The aim of the research is to identify whether there are any discrepancies in the teaching of LSP by teachers who deal with different users and different cycles of education. The data analysis made it possible to detect a difference in the teaching of LSP both in terms of language levels and the type of user, which translates into a significant training need for contemporary teaching practices, especially in reference to the training of the European citizen.

L’insegnamento delle microlingue si configura come un obiettivo significativo per molti corsi di lingua, soprattutto in funzione della vita professionale degli studenti. Le strategie per l’insegnamento delle microlingue sono confortate da una ricca costellazione di studi di natura accademica. A partire da queste premesse è parso opportuno indagare la presenza delle microlingue all’interno dei sillabi di lingue straniere e di italiano come L1, L2, attraverso la redazione di un questionario, proposto al personale docente di diversi ordini e gradi. L’obiettivo della ricerca è individuare se vi siano delle difformità di insegnamento delle microlingue da parte di docenti che si occupano di utenze diverse e di cicli differenti di istruzione. L’analisi dei dati ha permesso di rilevare una differenza di insegnamento delle microlingue sia rispetto ai livelli linguistici che al tipo di utenza, che si traduce in un bisogno formativo rilevante per le pratiche didattiche contemporanee, soprattutto in riferimento alla formazione del cittadino europeo.

La didattica delle microlingue come elemento di formazione del personale docente. Un'indagine esplorativa

Nitti P
;
2021-01-01

Abstract

The teaching of languages for specific purposes (LSP) is a significant goal for many language courses, especially in relation to the professional life of students. LSP teaching approaches are supported by a rich constellation of academic studies, aimed at the most diverse languages and sectors. Starting from these premises, it seemed appropriate to investigate the presence of LSP within the syllabuses of foreign languages and Italian language such as L1 and L2, through the drafting of a questionnaire, proposed for teaching personnel of different levels and degrees. The aim of the research is to identify whether there are any discrepancies in the teaching of LSP by teachers who deal with different users and different cycles of education. The data analysis made it possible to detect a difference in the teaching of LSP both in terms of language levels and the type of user, which translates into a significant training need for contemporary teaching practices, especially in reference to the training of the European citizen.
2021
Microlingue; Glottodidattica; Linguistica educativa; Formazione degli insegnanti; Didattica dell'italiano
Nitti, P; Ballarin, E
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
10_Nitti-Ballarin-207-223.pdf

non disponibili

Tipologia: Versione Editoriale (PDF)
Licenza: Copyright dell'editore
Dimensione 438.74 kB
Formato Adobe PDF
438.74 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11383/2167196
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact