In this essay we discuss the results of research on the main issues related to distance learning, during the second wave of the pandemic related to the spread of COVID-19 disease. Specifically, we will refer to the specificities of foreign and modern languages teaching, conveyed through distance learning. The results of the analysis of a questionnaire sent to a representative sample of teachers are therefore discussed. If, as it will be seen, the use of educational technologies has indisputable advantages, it is also true that teaching staff in Italy seem still far from achieving full competence with regard to both the use of technologies and teaching strategies related to them.In addition to the critical issues that have emerged about the teaching staff training, the survey also highlights some structural issues related to accessibility to IT resources and the Internet, as well as the related IT expertise, by families and students.
Il contributo presenta i risultati di una ricerca relativa alle principali problematiche connesse con la didattica a distanza, durante la seconda ondata della pandemia relativa alla diffusione della malattia COVID-19. Nello specifico, ci si riferisce alle specificità dell’insegnamento delle lingue straniere e moderne, veicolato attraverso la didattica a distanza. Si discutono, pertanto, i risultati dell’analisi di un questionario inviato a un campione rappresentativo di docenti. Se, come si vedrà, il ricorso alle tecnologie a uso didattico presenta indiscutibili vantaggi, è altrettanto vero che il corpo docente in Italia pare ancora lontano dal raggiungimento di una piena competenza sia per quanto concerne l’utilizzo delle tecnologie che delle strategie didattiche ad esse connesse. Oltre alle criticità che sono emerse in merito alla formazione del personale docente, l’indagine mette in luce anche alcune problematiche di carattere strutturale relative all’accessibilità alle risorse informatiche e a internet, nonché la relativa competenza informatica, da parte delle famiglie e degli studenti.
La didattica a distanza durante l’emergenza sanitaria. I risultati di una ricerca sull’insegnamento delle lingue nella scuola secondaria, durante la seconda ondata della pandemia di COVID-19 in Italia
Paolo Nitti
2021-01-01
Abstract
In this essay we discuss the results of research on the main issues related to distance learning, during the second wave of the pandemic related to the spread of COVID-19 disease. Specifically, we will refer to the specificities of foreign and modern languages teaching, conveyed through distance learning. The results of the analysis of a questionnaire sent to a representative sample of teachers are therefore discussed. If, as it will be seen, the use of educational technologies has indisputable advantages, it is also true that teaching staff in Italy seem still far from achieving full competence with regard to both the use of technologies and teaching strategies related to them.In addition to the critical issues that have emerged about the teaching staff training, the survey also highlights some structural issues related to accessibility to IT resources and the Internet, as well as the related IT expertise, by families and students.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
STUDI_2021-2_NITTI_La didattica a distanza (1).pdf
non disponibili
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
772.35 kB
Formato
Adobe PDF
|
772.35 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.